Nationale Boomplantdag

Een certificaat verpakt in een boomblad. Ik heb van mijn vriend een boom gekregen om de Veluwe te versterken. En natuurlijk om samen met hem symbolisch onze liefde te planten. Op zaterdagochtend rijden we naar de Ramenberg bij Loenen. Stapvoets worden we door de parkeerwachters over de metalen platen geloodst. Als we het speciaal aangelegde parkeerterrein oprijden, zien we honderden auto’s voor ons opdoemen. Als we uitstappen horen we harde muziek en ruiken we patat. Daar staan we dan in onze laarzen en outdoorjacks.

In de verte zien we een stoet van mensen met een boompje richting de bosrand lopen. Wellicht dat we daar dan toch nog in stilte onze symbolische boom kunnen planten? Maar zelf een plekje uitzoeken blijkt niet mogelijk. We lopen door het pretpark heen en volgen de aangegeven route. Die gaat van bomen uitdeelpunt naar boswachter één, van wie we een schop krijgen. Dan naar het gatenveld waar boswachter twee ons instructies geeft. Er is zelfs een derde boswachter die mijn boom voor mij wil planten. Geïrriteerd trek ik de boom terug uit zijn handen. Met liefde gooi ik aarde in het kant-en-klare gat. “Een boom planten tijdens de Nationale Boomplantdag is niet echt romantisch, maar versterkt wél de Veluwe”, denk ik bij mezelf.

 

 

Geef een reactie

